Päivitetty 2.3.2024

Harjavallan Liikuntaseura ry

Harjavallan Naisvoimistelijat ry perustettiin 13. syyskuuta vuonna 1965, jolloin 15 asiasta innostunutta naista oli kokoontunut yhteen seuran perustamiskokoukseen. Toiminta alkoi tuolloin kuuden johtokunnan jäsenen sekä kahden varajäsenen voimin ja naisvoimistelutunnit aloitettiin 12.10.1965 Harjavallan lukion voimistelusalissa tyttöjen ja naisten voimisteluryhmillä. Tuosta alkoi hienon seuran hieno taival ihmisten liikuttamiseksi.

Liikunnan arvostus ja merkitys ihmisten elämässä on kasvanut ja muuttanut muotoaan vuosikymmenten saatossa. Meidän seuramme on luonnollisesti ollut osana tätä muutosta ja aloitusvuoden muutamasta viikkotunnista toiminta on kasvanut yli kymmenen viikkotuntia kattavaksi. Seurassamme on aina painotettu terveysliikunnan merkitystä ja osuutta ihmisen hyvinvointiin sekä panostettu erityisesti lasten ja nuorten liikuntaan. Liikuntamuodot ja tuntien sisällöt ovat vaihdelleet sekä kehittyneet kulloinkin vallinneiden trendien mukaisesti. Perusvoimistelu on muuttunut kuntojumpaksi ja myös lasten ryhmiä ja perheliikuntaa on ollut vuosien varrella tarjonnassamme paljon. Historiaan kuuluu paljon erilaisia tapahtumia ja liikuntanäytöksiä, joita olemme itse järjestäneet tai joihin olemme ottaneet osaa.

Vuonna 2020 seuramme täytti jo 55-vuotta. Vuosikymmenten saatossa seura on toiminut vireästi, mutta kuten todettu, tarjolla oleva ohjelmisto on matkan varrella muuttunut valtavasti ja naisvoimistelua ei tarjonnassa ole ollut aikoihin. Seuran järjestäytymiskokouksessa 27.2.2020 päädyttiinkin vuosien harkinnan jälkeen seuran nimen uudistamiseen. Seuramme uudeksi nimeksi valikoitui Harjavallan Liikuntaseura ry (HaLi).

Nimen muutoksen taustalla on ollut halu uudistua sekä löytää nimi, joka on nykyistä toimintaamme paremmin kuvaava. Harjavallan Liikuntaseura ry kuvaa toimintaamme nyt selkeämmin. Tarjoamme monipuolista liikuntaa kaikenikäisille.

Seuran puheenjohtaja vaihtui 1.3.2024, kun Anna-Liisa Ruusunen päätti oman nelivuotiskautensa ja Jonna Peltonen, pitkään mukana ollut johtokuntalainen, aloitti oman nelivuotiskautensa. Hallitukseen kuuluu puheenjohtajan lisäksi seitsemän jäsentä. Ohjaajia ja tuuraajia seurassa on noin 20. Viime vuosina jäsenten määrä on ollut noin 200.

Pienen seuran hengissäpitäminen vaatii paljon voimia, hyvää tahtoa, kekseliäisyyttä ja sydämen on oltava ehdottomasti menossa mukana. Tottahan toki missionamme on jatkossakin pysyä ajan hermoilla liikuntatottumusten uusia tuulia haistellen ja tarjoamalla monipuolisia liikuntahetkiä kaikenikäisille ja ‑kuntoisille liikkujille. Tärkeintä toiminnassamme on yhdessä tekemisen riemu ja liikunnan ilon levittäminen!

Vaikka seurassamme ei varsinaista voimistelu- ja valmennustyötä kilpatasolla tehdäkään, näemme silti tärkeinä arvoina yhdenvertaisen, tasa-arvoisen sekä avoimen ja vastuullisen lähestymistavan kaikessa toiminnassamme. Kaikenlaiselle kiusaamiselle on seurassamme nollatoleranssi

Tervetuloa mukaan toimintaamme! Otamme avosylin vastaan uusia innokkaita toimijoita seuraamme.

Harjavallan Liikuntaseura ry:n johtokunta: Jonna Peltonen (pj), Sari Granni (sihteeri), Maarit Järvinen (vpj ja rahastonhoitaja), Anna-Liisa Ruusunen, Elina Saine, Tiina Virtanen, Anninna Reitti ja Silja Uimonen.

Harjavallan Liikuntaseuran säännöt